Home / Posts / Gezond gewicht: 5 simpele tips

Gezond gewicht: 5 simpele tips

Als er één periode in het jaar is die je aanzet gezonder te leven, is het de maand januari wel. De feestdagen zijn net voorbij en voor sommigen betekent dit dat er best weer wat pondjes af mogen. Uiteraard kan sporten je hierbij helpen. Er zijn echter nog veel meer manieren om met kleine wijzigingen in je leven tot een gezonder gewicht te komen. Daarom: vijf afvaltips die je nu eens niét zo snel verwacht.

1. Leef bewuster
Om af te vallen draait het allereerst vooral om bewuster te leven en eten. Zo verhoog je je stofwisseling en neem je minder energie op dan dat je verbruikt. Enerzijds zorg je dat je bewust bezig bent met bewegen – de hele dag door. Speel daarnaast met verschillende ingrediënten en energiewaarden van voeding om op een gezonde manier af te vallen. Met kleine wijzigingen in je levensstijl kom je verder dan met een snel ingrijpend dieet – denk aan het weglaten van suikerklontjes uit je thee.

2. Kies voor koud water
Met het drinken van koud water verhoog je je basisstofwisseling. Dat betekent dat je sneller energie verbrandt. Het is goed om elke ochtend eerst twee glazen water te drinken. Let er daarbij wel op dat je maag hiertegen kan. Je kunt jezelf ook een koude prikkel toedienen door regelmatig een coldpack (ijs in zak) in je nek te leggen. Zo produceert je lichaam warmte zonder dat je beweegt. Het gevolg: je lichaam verbrandt extra energie. Koud water werkt overigens ook bij het douchen. Sluit je warme douche dagelijks af met een koude om ongemerkt nog meer te verbranden. Bijkomend voordeel is dat je je daarna extra fit voelt.

3. Pas je eetgedrag aan
Zoals gezegd gaat het niet alleen om wát en hoeveel je eet, maar telt ook je eetgedrag mee. Wist je bijvoorbeeld dat na twintig minuten het verzadigingsgevoel optreedt? Als je langzaam eet, neem je uiteindelijk minder tot je. Ook eiwitrijk voedsel als vlees, vis, kip, zuivel en ei dragen bij aan het eerder bereiken van dit gevoel. Een andere tip: verspreid de eetmomenten over de dag. Dus niet drie keer heel veel eten, maar zes keer wat minder. Dat werkt beter voor je stofwisseling.

4. Beweeg slimmer
Af en toe een rondje hardlopen is natuurlijk goed. Maar ook in je dagelijks leven vol met werk en sociale verplichtingen kun je meer bewegen. Sta bijvoorbeeld eens wat vroeger op om eerst te sporten. Onderzoek wijst uit dat dit de hele dag een positief effect heeft op je stofwisseling. Ook heb je minder trek als je ’s ochtends hebt gesport. Pak overdag verder eens de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto. Zo kun je met kleine veranderingen geleidelijk een groot resultaat te behalen.

5. Vergeet je spieren niet
Een vaak vergeten onderdeel bij het afvallen zijn de spieren. Door deze sterker te maken, verbrand je meer energie. Doe fitnessoefeningen of sluit je aan bij een bootcamptraining. Dat is niet alleen goed voor het afvallen, het is ook nog eens erg leuk.

Welke tips je ook volgt: bedenk altijd dat je alleen een gezond gewicht bereikt als je ook op een gezonde manier gaat afvallen. Weet wat je eet, beweeg en verhoog je stofwisseling – dan komt het goed. Voor vragen rondom gezonder leven

Comments are closed.